Umowa z Biurem Rachunkowym
W prowadzeniu każdego przedsiębiorstwa bardzo istotną kwestią jest funkcjonowanie komórki księgowej. Wielu przedsiębiorców decyduje się na zlecenie prowadzenia księgowości biuru rachunkowemu. Korzystanie z usług biura rachunkowego jest bardzo wygodną formą. By powierzyć prowadzenie księgowości profesjonalistom przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę na podpisywaną umowę o prowadzenie usług księgowych. Czy umowa przenosi odpowiedzialność za prowadzenie księgowości na biuro rachunkowe? Jeśli tak, to w jakim zakresie.
Umowa z biurem rachunkowym – na co zwrócić uwagę?
W pierwszej kolejności przedsiębiorca powinien sprawdzić czy biuro rachunkowe posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC. Każde biuro rachunkowe musi mieć wykupione ubezpieczenie OC na odpowiednią sumę gwarancyjną.
Przedsiębiorca powinien sprawdzić uprawnienia i doświadczenie biura rachunkowego w prowadzeniu usług księgowych. Istotną kwestią jest tutaj posiadanie różnego rodzaju certyfikatów. Najistotniejszym jest certyfikat do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wydany przez Ministerstwo Finansów. Wykaz osób posiadających certyfikat księgowy znajduje się na stronie Ministerstwa Finansów: http://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/dzialalnosc/egzaminy-zawodowe/certyfikat-ksiegowy/wykaz-osob-posiadajacych-certyfikat-ksiegowy.
Zapoznając się z treścią umowy z biurem rachunkowym przedsiębiorca w szczególności powinien zwrócić uwagę jak skalkulowana jest cena za usługę. Istnieją różne modele kalkulacji ceny ustalanej za usługi księgowe. Często spotykanym modelem jest miesięczna zryczałtowana cena za usługę powiększona o opłaty dodatkowe. Przedsiębiorca powinien zapoznać się co wchodzi w skład usługi podstawowej a za jakie usługi dodatkowe pobierana jest opłata dodatkowa.
Umowa z biurem rachunkowym powinna zawierać regulacje dotyczące następujących kwestii;
- powinna jasno określać termin dostarczania dokumentów do biura rachunkowego,
- powinna określać w jaki sposób dostarczane są dokumenty do biura rachunkowego (czy dokumenty dostarczane są do biura rachunkowego osobiście bądź kurierem, pocztą, czy też biuro rachunkowe odbiera dokumenty od klienta),
- powinna również określać gdzie będzie przechowywana dokumentacja firmy,
- powinna zawierać zakres odpowiedzialności biura rachunkowego oraz możliwe wyłączenia z odpowiedzialności,
- umowa może też zawierać sposób postępowania w przypadku dokumentów dostarczonych po terminie.Warto pamiętać, by czytać każdą zawieraną umowę przed jej podpisaniem.