Od 1 stycznia 2018 jeden przelew do ZUS
Od nowego roku płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne będą mogli przekazywać pieniądze do ZUS za pomocą jednego przelewu na indywidualny rachunek bankowy.
Rozwiązanie to pozwala na sporą oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy – zamiast kilku osobnych przelewów z tytułu różnych składek na różne numery rachunków ZUS, przedsiębiorcy wykonywać będą bowiem tylko jeden. Nowy system umożliwi także uniknięcie problemów z błędnymi przelewami. W chwili obecnej, wiele z nich trafia na niewłaściwy rachunek lub jest nieprawidłowo oznaczana, a co za tym idzie, ZUS nie jest w stanie ich prawidłowo zaksięgować. W efekcie – płatnik dowiaduje się, że na jego koncie wystąpiło zadłużenie, za które naliczane są odsetki.
Działające obecnie konta bankowe przestaną być aktywne z końcem bieżącego roku, a każdy płatnik będzie identyfikowany po numerze rachunku bankowego. Planowo cztery ostatnie cyfry tego numeru będą stanowić te składające się na jego numer NIP.
ZUS rozpoczął informowanie płatników o ich indywidualnym rachunku bankowym, co pozwoli na dotarcie tego komunikatu do wszystkich przedsiębiorców do 31 grudnia 2017 roku. Operacja realizowana jest w ramach projektu o nazwie e-Składka, który wdrażany jest w ramach programu „Od papierowej do cyfrowej Polski.”
Uwaga! Informację o indywidualnym numerze rachunku każdy przedsiębiorca otrzyma od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych drogą pocztową. List dotrze pod warunkiem, że dysponuje on aktualnym adresem płatnika. Gdy taka informacja nie zostanie mu przekazana, zobowiązany jest on skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub skorzystać z Centrum Obsługi telefonicznej (nr tel. 22 560 16 00). Osoby posiadające profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS po zmianie, w zakładce „Płatnik” odnajdą swój indywidualny numer rachunku składkowego.