Jak nie dać się Skarbówce?
Urząd Skarbowy jest często określany jako skarbówka lub fiskus. Jest to jednostka administracji podatkowej, na czele tego urzędu stoi Naczelnik Urzędu Skarbowego, a podlega Ministrowi Finansów. Jest to również organ podatkowy pierwszej instancji, a odwołanie od decyzji wydanej przez naczelnika należy kierować do Dyrektora Izby Skarbowej, która jest organem drugiej instancji.
Rozpoczynając prowadzenie działalności gospodarczej warto rozważyć przeniesienie spraw związanych z księgowością do biura rachunkowego. Taki podmiot w profesjonalny sposób zajmuje się wszelkimi sprawami związanymi z Urzędem Skarbowym oraz ZUS.
Jeśli przedsiębiorca sam zajmuje się sprawami związanymi z księgowością a ma już wiadomość o kontroli podatkowej powinien skorzystać z kilku możliwości. Jednym ze sposobów jest nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym lub innym sposobem uniknięcia odpowiedzialności za pomyłki jakie występują w księgach jest ich poprawa przed rozpoczęciem kontroli skarbowej.
Istnieją dwie możliwości przeprowadzenia kontroli podatkowej przez aparat skarbowy, kontrola zapowiedziana oraz niezapowiedziana.
Urząd Skarbowy nie zawiadamia podatnika o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej jeżeli ma podejrzenie o wystąpieniu przestępstwa skarbowego. Podatnik powinien także pamiętać, że jeżeli czynności kontrolne mają stanowić działania zapobiegawcze popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego, a także zabezpieczenie dowodów jego popełnienia, organ podatkowy nie zawiadamia podatnika.
Kontrola podatkowa zapowiedziana jest przeprowadzana po wcześniejszym poinformowaniu listownym podatnika o zamiarze przeprowadzenia kontroli. Organ Skarbowy przesyła zawiadomienie, siedem dni przed kontrolą. Przedsiębiorca może wówczas przygotować się do kontroli. Jest czas na sprawdzenie i przygotowanie wszystkich faktur sprzedaży i zakupu, a jeżeli są błędy to jest to czas na skorygowanie deklaracji VAT oraz obliczeń zaliczek na podatek dochodowy. Pamiętać należy, że nanoszenie poprawek jest tylko możliwe przed rozpoczęciem kontroli, nie można tego uczynić po rozpoczęciu się kontroli podatkowej.
Przedsiębiorca zdając sobie sprawę z popełnionych błędów może zawiadomić sam urząd o wystąpieniu czynu zabronionego oraz wyrazić czynny żal. Pomyłki mogą wystąpić w prowadzeniu książki przychodów i rozchodów, czy w prowadzeniu księgi handlowej, a co za tym idzie, może skutkować niepoprawnym złożeniem deklaracji VAT lub zeznania rocznego. Przykładowym czynem, który na pewno lepiej jest samemu zgłosić do urzędu, jest brak zastosowania kasy fiskalnej przy obowiązku jej posiadania. Na liście jest o wiele więcej tego rodzaju działań, które nie spodobają się skarbówce w czasie kontroli.
Czynny żal jest to wyrażenie skruchy za popełniony błąd wobec Urzędu Skarbowego. Składa się go na piśmie razem z powiadomieniem aparatu skarbowego o wystąpieniu czynu zabronionego określając przy tym okoliczności towarzyszące przy powstawaniu pomyłki oraz osoby jakie brały udział w czasie popełniania tego czynu.
Jak widać występują sposoby na to, aby uniknąć odpowiedzialności skarbowej za pomyłki jakie wystąpiły w prowadzonej księgowości. Lepiej wcześniej skorzystać z opcji wyrażenia czynnego żalu niż w przyszłości ponosić przykre konsekwencje. Nigdy bowiem nie wiadomo kiedy i w jakim czasie Urząd Skarbowy zechce przeprowadzić kontrolę w naszej jednostce.