Najczęściej popełniane błędy przez przedsiębiorców prowadzących samodzielnie książkę przychodów i rozchodów.
Książka przychodów i rozchodów, to rodzaj ewidencji, do której większość przedsiębiorców jest zobligowana, kiedy to wybrali opodatkowanie swoich dochodów na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. Prowadzenie książki przychodów i rozchodów jest także obowiązkiem spółek jawnych, partnerskich i cywilnych, których przychody netto w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyły 1 200 000 euro.
W książce przychodów i rozchodów ujmuje się wszystkie przychody oraz koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Na podstawie tych zapisów łatwo jest wyliczyć podatek, który musimy odprowadzić do Urzędu Skarbowego.
Obecnie książkę najczęściej prowadzi się w formie elektronicznej wykorzystując w tym celu księgowe programy komputerowe. Dostępne są zarówno darmowe jak i odpłatne programy do prowadzenia uproszczonej księgowości.
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów samodzielnie nie jest wcale proste. Trzeba zapoznać się z wieloma aktualnymi przepisami prawa i zasadami obowiązującymi przy prowadzeniu książki. Przedsiębiorca decydując się na samodzielne prowadzenie księgowości musi niejednokrotnie prowadzić dodatkowo rejestr VAT oraz ewidencje środków trwałych lub też wartości niematerialnych i prawnych.
Samodzielne wykonywanie tych zadań często wiąże się z popełnianiem błędów, o których prawdopodobnie większość przedsiębiorców nie ma pojęcia, nie zdaje sobie nawet sprawy, że wystąpiła jakakolwiek pomyłka. Do najczęściej popełnianych pomyłek, należą błędy obliczeniowe, które wynikają z braku wiedzy osób prowadzących zapisy. Nierzadko pojawiają się błędy przy wprowadzaniu wydatków, którym trzeba nadać odpowiednią kategorię. Często błędnie wprowadzane są wydatki w których należy rozpoznać, czy można lub nie wolno odliczyć podatku VAT. Pomyłki zdarzają się również przy wprowadzaniu dowodów, które powinny być ujmowane chronologicznie oraz braki w numeracji dokumentów.
Do najczęstszych błędów przedsiębiorców zaliczają się; nieuprawnione wrzucanie w koszty uzyskania przychodu niektórych wydatków, jak również rozliczanie ich w nieodpowiednich okresach.
Zakwalifikowanie do kosztów firmowych wydatków, które nie stanowi kosztów uzyskania przychodów, może być wynikiem błędu, ale z punktu widzenia urzędników skarbowych może to zostać potraktowane jak celowe działania, mające na celu zawyżenie kosztów działalności. W takich sytuacjach należy liczyć się z odpowiedzialnością karnoskarbową, która może się pojawić w związku ze stwierdzeniem błędów podczas kontroli podatkowej. Najbardziej dotkliwe konsekwencje mogą mieć te błędy, które prowadzą do zaniżenia kwoty podatku, np. dochodowego lub VAT-u.
Przy prowadzeniu niewielkiej działalności gospodarczej, samodzielne prowadzenie księgowości nie powinno sprawiać dużych problemów. Jednak gdy dowodów księgowych jest dużo i coraz częściej pojawiają się skomplikowane operacje rachunkowe, warto wówczas zatrudnić księgowego bądź zlecić prowadzenie księgowości biuru rachunkowemu. Powierzając prowadzenie księgowości specjalistom możemy mieć pewność, że finanse naszej firmy będą zawsze pod fachową kontrolą. Oddając księgowość na ręce biura rachunkowego, zawsze możemy zasięgnąć profesjonalnej opinii lub porady oraz uzyskać pomoc w optymalizacji podatkowej naszego przedsiębiorstwa. Dlatego też, jeśli nie radzisz sobie z firmową dokumentacją księgową lub nie masz czasu na jej prowadzenie, zleć ją profesjonalnym księgowym. Dzięki temu wyeliminujesz ryzyko popełnienia błędu i zyskasz więcej czasu na prowadzenie własnego biznesu.